Angielski akronim GIF pochodzi od nazwy Graphics Interchange Format, który tłumaczymy dokładnie jako format wymiany grafiki.
Format GIF jest z nami w sieci od 1987 roku i z większą lub mniejszą popularnością jest używany na stronach internetowych.
Format GIF początkowo nie został stworzony dla animacji, ale wymyślono go do przechowywania wielu zdjęć naraz, dzięki tej właściwości i możliwości sekwencyjnego wyświetlania zdjęć webmasterzy zaczęli go używać do tworzenia animowanych elementów na stronie.
Zobacz poniżej prosty gif pochodzący z artykułu opisującego ten format na WikiPedii (https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Przyk%C5%82adowa_animacja.gif)
Jak wstawić GIF na stronie HTML?
GIF dodaje się w kodzie HTML tak samo jak każdy inny rodzaj grafiki. Zobacz nasz osobny artykuł: Jak wstawić zdjęcie w HTML? Gdzie znajdziesz znacznik img i szczegółowy opis wszystkich atrybutów.
GIFy w komunikatorach
Chociaż obecnie bardzo rzadko spotkasz grafikę w formie GIF na stronach internetowych i projektanci unikają migających i animowanych elementów to grafika ta przeżywa renesans w portalach społecznościowych i komunikatorach. Specjalnie dobranymi do kontekstu animowanymi obrazkami (gifami) bardzo często odpowiadam w konwersacjach. Każdy z komunikatorów ma jakiś swój rodzaj wyszukiwarki GIF-ów.
Istnieje wiele społecznościowych stron, na których można znaleźć bazę darmowych GIF-ów na każdą okazję oraz stron i aplikacji za pomocą których stworzysz swojego GIF-a.
Popularne strony z GIF-ami to:
- https://giphy.com/
- https://gfycat.com/pl/
- https://imgur.com/
Obecnie, kiedy nie przejmujemy się wielkością plików przesyłanych poprzez sieć, GIF-y są bardzo skomplikowane i często są kilkusekundowymi "filmikami" (oczywiście bez dźwięku, bo na to nie pozwala ten format, a jest to sekwencja kolejnych zdjęć, które sprawiają wrażenie filmu).